De stem van klanten naar binnen halen

In de gasvrije nieuwbouwwijk Veenendaal-oost zijn alle woningen aangesloten op het duurzame warmtenet van Warmtebedrijf DEVO: een publiek warmtebedrijf met de gemeente Veenendaal als enige aandeelhouder. Iedereen krijgt hier dus warmte (en koude) via de ondergrondse leidingen van het warmtenet. Niet omdat bewoners daarvoor kozen, maar omdat het zo is meegenomen in de ontwikkelplannen. Ook dan is het volgens Amke van der Linden, communicatieadviseur bij DEVO, heel belangrijk om bewoners actief te betrekken.  

Advies van klanten

Amke: "Een paar jaar geleden zijn wij gestart met het DEVO KlantBoard; een groepje van zes bewoners dat een goede representatie is van de diverse buurten van Veenendaal-oost. Twee keer per jaar komt het KlantBoard samen met het DEVO-team om gevraagd en ongevraagd advies te geven en vragen te stellen. Ons doel is om de stem van onze klanten naar binnen te halen; we willen weten wat er speelt. Juist als je geen keuze hebt gehad om klant te worden, is het goed te weten dat er naar je geluisterd wordt."  

Leren van elkaar

Tijdens de Klantboard-sessies duiken de leden samen in onderwerpen die warmtenetgebruikers belangrijk vinden, zoals tarieven, communicatie, duurzaamheid en bewonersparticipatie. Amke: "We zorgen dat er vanuit het bedrijf iemand aanwezig is die alles weet over het betreffende onderwerp, zoals iemand van de klantenservice, communicatie of een technisch projectmanager. Het zijn zeer waardevolle meetings en we leren echt van elkaar."  

Verwachtingen managen

Volgens Amke zijn er naar aanleiding van de KlantBoard-sessies al diverse aanpassingen gedaan. "Vaak gaat het om praktische zaken, zoals een storingssticker die we hebben gemaakt, zodat duidelijk is bij wie bewoners met welke vraag terecht kunnen. We onderzoeken ook hoe we het klantportaal kunnen verbeteren en eenvoudiger inzicht kunnen geven in energieverbruik. We luisteren naar alle inbreng van de bewoners, maar het is daarbij ook belangrijk de verwachtingen te managen. Zo kunnen we bijvoorbeeld niet in discussie over tarieven, daar hebben onze klanten geen invloed op. Maar we kunnen wél duidelijker communiceren over de tarieven en hoe die zijn samengesteld en dat helpt vaak ook al."