Geen consument maar partner

Laatst bijgewerkt:

"In mijn buurt in het Amersfoortse Bergkwartier kregen de huiseigenaren een paar jaar geleden 'uit het niets' een aanbod voor een warmtenetaansluiting. Het warmtebedrijf had een marketingbureau ingehuurd om huis-aan-huis aansluitingen te verkopen. Dat viel niet goed bij de bewoners. We voelden ons behandeld als consumenten, alsof we een glasvezelabonnement gingen kopen. Terwijl dit gaat om een contract dat je afsluit voor lange tijd zonder dat ze zelf kunt kiezen tussen aanbieders. 

Veel van mijn buren hadden überhaupt nog niet goed nagedacht over de overstap naar duurzame warmte, laat staan dat we er met elkaar over hadden gepraat of warmtenet een goede optie was. We voelden ons door de take-it-or-leave-it benadering van het warmtebedrijf niet serieus genomen. En hoewel er bewoners waren die een warmtenet zeker interessant vonden, stond de aanpak van het warmtebedrijf veel buren zó tegen, dat het uiteindelijk niet is doorgegaan."  

In gesprek gaan vóór het aanbod

"Ik merk dat veel buren hierdoor wel zijn gaan nadenken over duurzame warmte-oplossingen. Aansluiting op een warmtenet lijkt door deze mislukte poging in ons buurtje van de baan, dus er komen nu steeds meer warmtepompen. Het lijkt daarmee minder waarschijnlijk dat er in de toekomst nog een kritische massa zal zijn voor een warmtenet.

Voor zowel bewoners als warmtebedrijf is het dus belangrijk om met elkaar in gesprek te zijn vóór er sprake is van een aanbod. Het helpt bewoners om het proces en het aanbod als iets van zichzelf te zien en het stelt warmtebedrijf in staat het aanbod zoveel mogelijk af te stemmen op de bewoners."  

Menno de Wind, bewoner Bergkwartier en lid Gebruikerscollectief Warmte Amersfoort