Inspiratie voor bewonerscollectieven en gemeenten
Uiterlijk in 2050 moeten we allemaal overstappen op een aardgasvrije manier van verwarmen. De aanleg van lokale warmtenetten lijkt in een deel van de wijken een kansrijke warmteoplossing. Hierbij ontstaat een samenspel tussen de gemeente, de warmtebedrijven en de bewoners. De keuze - wel of geen warmtenet, welk type warmte - ligt voor een heel groot deel bij de bewoners. Als zij er collectief voor gaan, heeft het kans van slagen. Daarom op deze webpagina tips, inspiratie en praktijkvoorbeelden.
Drie partijen gelijkwaardig aan zet
Bij de beslissing over een warmtenet in een wijk zijn drie partijen betrokken: gemeente, warmtebedrijf en bewoners. Het is een gelijkwaardige driehoek, waarbij elke 'poot' een eigen rol en verantwoordelijkheden heeft en onderlinge samenwerking cruciaal is.
Bewonerscollectief is van meerwaarde
Elke woningeigenaar kiest zelf hoe zijn woning van het gas af gaat: met een individuele oplossing (zoals een warmtepomp) óf aansluiting op een collectief warmtenet. Dat is een belangrijke keuze, want een warmtenet kan alleen worden aangelegd als een meerderheid van de huishoudens in de wijk meedoet. Elke individuele keuze (en ook het uitblijven daarvan) heeft dus invloed op de collectieve uitkomst.
De keuze voor warmtelevering via een warmtenet, is er een voor de lange termijn. Voor een warmtenetaansluiting mag per wijk maar één warmtebedrijf een aanbod doen. Deelname betekent een contract aangaan met een 'monopolist', voor een periode van tientallen jaren. Je wilt dus als woningeigenaar weten waar je voor kiest. En mogelijk wil je er ook iets over te zeggen hebben. Een bewonerscollectief staat sterker en kan als gelijkwaardige partij met warmtebedrijf en gemeente aan tafel.
Ook voor gemeente en warmtebedrijf
Niet alleen voor de bewoners zelf; ook voor de gemeente en het warmtebedrijf is het van belang dat bewoners op tijd en als gelijkwaardige gesprekspartners worden meegenomen in de transitie, dat zij goed geïnformeerd zijn en zich niet overvallen voelen door de ontwikkelingen. In wijken waar een warmtebedrijf met een aanbod voor warmtenetaansluiting komt zonder dat bewoners hierop zijn voorbereid, is de kans van slagen klein. Betrokkenheid en participatie vergroot ook in dit proces het draagvlak, en daarmee de kans van slagen en de mogelijkheid te versnellen. Daarbij maakt het niet uit of de gemeente of een bewonersgroep het initiatief neemt om diverse warmte-opties te verkennen.
Rollen van het bewonerscollectief
Het bewonerscollectief speelt een cruciale rol in de warmtetransitie. Het vormt de brug tussen bewoners, gemeente en warmtebedrijf. Maar wat doet zo'n collectief precies? Welke rollen zijn er weggelegd voor bewoners in de verschillende fasen op weg naar een gasvrije wijk?
Inzichten uit de praktijk
Er komt veel kijken bij het aardgasvrij maken van een wijk. Daarbij kan ook genoeg fout lopen. Drie belangrijke inzichten die opgedaan zijn in de praktijk:
- Betrek bewoners vanaf het begin. Zorg dat ze voldoende ingelicht zijn over de mogelijke opties, zich serieus genomen voelen en in staat zijn de juiste beslissing voor zichzelf én de buurt te nemen. Te vroeg met een contract van het warmtebedrijf gaan zwaaien, kan een negatief effect hebben.
- De beslissing om te kiezen voor een warmtenet is zowel een individueel als een collectief besluitvormingsproces. Elke woningeigenaar is immers eigen baas over zijn of haar huis, warmteaansluiting en energierekening. In het collectieve proces heeft het meerwaarde dat bewoners samenwerken aan een doel en gezamenlijk behoeften/voorwaarden van bewoners onderzoeken. Bovendien moet het besef er zijn dat elke woningeigenaar invloed heeft op de warmtevoorziening voor de buurt, ook als de woningeigenaar geen besluit neemt.
- Het bewonerscollectief moet op een gelijkwaardige manier kunnen meepraten met de gemeente en het warmtebedrijf.
Lees hieronder praktijkverhalen waarbij deze punten een belangrijke rol hebben gespeeld.
-
Betrek bewoners vanaf het begin
Lees de verhalen van het Amersfoortse Bergkwartier en de wijk Engboogerd in Bunnik. In Amersfoort ging het mis omdat de bewoners 'uit het niets' een aanbod kregen voor een warmteaansluiting. In Bunnik trekt de gemeente vanaf stap één samen met de buurt op. Zo doen ze ervaring op waarvan ze kunnen profiteren bij de volgende wijken die gasvrij moeten worden."
- Amersfoort: Geen consument maar partner
- Bunnik: Vanaf stap één samen met de buurt
-
Individueel én collectief besluitvormingsproces
Lees de verhalen van twee bewonerscollectieven uit Amersfoort. WarmeBuren laat zien hoe een bewonerscollectief buurtgenoten kan helpen bij het maken van een keuze. GebruikersCollectief onderzocht de behoeften van hun buurtgenoten en vroeg het warmtebedrijf om een aanbod op maat.
- WarmeBuren: De buurt laten warmlopen voor een warmtenet
- GebruikersCollectief Warmte: Goed om een ingrijpend proces als dit vanaf het begin samen te doorlopen
-
Bewonerscollectief moet op een gelijkwaardige manier meepraten
Lees twee verhalen over het belang van gelijkwaardig partnerschap. GebruikersCollectief Warmte uit Amersfoort liet hun zeggenschap formeel vastleggen. Warmtebedrijf DEVO uit Veenendaal besloot zelf de stem van de klanten naar binnen te halen. Die wonen in een gasvrije nieuwbouwwijk en konden niet zelf de keuze maken.
- DEVO: De stem van de klanten naar binnen halen
- GebruikersCollectief Warmte: Zeggenschap en transparantie borgen
Algemene informatie over warmtenetten
Bij veel bewoners zijn warmtenetten nog een onbekend fenomeen. Om de communicatie met inwoners makkelijker te maken hebben we wat algemene informatie over warmtenetten bij elkaar gezet. Daarnaast hebben we de belangrijkste voordelen en bedenkingen op een rijtje gezet. Ook die informatie kan helpen in de communicatie en veel zorgen wegnemen.
Naar de informatie:
Voorbeelddocumenten
- Klantboard DEVO statuten
- Nieuwsbrieven DEVO Klantboard
- Intentieverklaring Gebruikerscollectief Warmte - WBA
- Samenwerkingsovereenkomst Gebruikerscollectief Warmte- Gemeente Amersfoort
Kennis en ondersteuning
- Energie Samen: de landelijke koepel en belangenorganisatie van energiecoöperaties. Ondersteunt duurzame energie-initiatieven van burgers en lokale ondernemers met belangenbehartiging, diensten en kennis.
- Servicepunt Energie: Uitgebreide praktische ondersteuning warmtetransitie voor bewonersgroepen in de provincie Utrecht (met helpdesk en toolbox):
- HIER voor energie-initiatieven: Hier vindt u alles voor en over duurzame energie-initiatieven. Over samen energie besparen en opwekken, met de buurt van het gas af, en flexibiliteit in de wijk.
De informatie op deze pagina is een praktische samenvatting van een uitgebreid inspiratiedocument. Download hier het volledige document [link invoegen].